Epilepsiakohtaus #5 tuli eilen täällä kotona. Loppui lääkkeellä aika nopeasti, onneksi. Vaikka aika tuntuu aina matelevan, kun joutuu katsomaan kouristelevaa miestä niin avuttomassa tilassa. Mutta onneksi pystyn sitä auttamaan ja olemaan rauhallinen. Ainahan se säikäyttää aluksi, ja taisin jotain huutaa kun vauvakin alkoi itkemään kun juoksin apuun. Isompi tyttö otti heti vauvanhoitajan roolin. Se on kyllä rautainen tapaus. Säälittää, että joutuu pakottamaan ittensä olemaan reipas, ja näkemään oman isänsä siinä tilassa. Kun pari viikkoa sitten vielä oli vahvasti siinä uskossa, ettei isille enää tule kohtauksia. Osasi jopa sanoa mulle illalla, että oot sinäkin äiti välillä tosi väsynyt. Raukkaparka kun vielä muakin jaksaa ymmärtää. Toivottavasti saa ihmisenä tästä vain vahvuutta ja sitkeyttä.

Tyttö on puhunut välillä kuolemasta. Esimerkiksi viime viikolla sanoi, että tuntuu ikävältä ajatella että minä kuolen ennen sitä kun oon vanhempi. Sitä selvästi pelottaa, että minäkin oon vaarassa kuolla. Vaikka isin kuolemisesta ei olekaan kertaakaan puhunut. Varmaan miettii, jääkö se joskus ihan yksin. Se tarttee varmistelua ja lohdutusta siihen, että kaikki on hyvin etkä ikinä jää yksin, susta kyllä pidetään hyvää huolta. Sitähän me kaikki tarvitaan, isot ja pienet.

Mietin viikonloppuna tätä biisiä:

"Voisinpa luvata
sulla on voittajan arpa.
Voisinpa luvata
lempeesti kohtelee maailma.
Voisinpa osata
sun joka kysymykseen vastauksen.

Voisinpa luvata
koskaan et valitse väärin.
Voisitpa todeta
selvispä hyvin taas tääkin.

Voisinpa luvata
nää jutut menevät näin,
parhain päin.

Ehkäpä lupaan.
Mä huijaan sua hiukan.
En pyydä anteekskaan.
Kaikki on hyvin,
ja hyvin voi olla,
et onni suosii vaan.
Sua onni suosii vaan.

Voisinpa luvata
aina mä olen sun luona.
Etkä sä kadota
itseäs tuulissa tuolla.
Ja ketä rakastat,
ja mitä haluatkaan,
sen myös saat.

Ehkäpä lupaan.
Mä huijaan sua hiukan.
En pyydä anteekskaan.
Kaikki on hyvin,
ja hyvin voi olla,
et onni suosii vaan.
Kaikki on hyvin,
ja hyvin voi olla,
et onni suosii vaan.
Sua onni suosii vaan."


(Emma Salokoski Ensemble: Valoa pimeään)